Bolesti zad

Bolesti zad se řadí statisticky mezi nejčastější neduhy, které nás trápí. Příčiny mohou být různé, od zdravotních problémů, nevhodného lůžka nebo židle, až po jednostrannou zátěž páteře.  


Co tedy dělat, když Vás bolí záda a máte to štěstí, že jste z Brna? 

Kdy a kde se stala chyba, ptá se člověk, kterému bolest v zádech znemožňuje jakýkoliv pohyb?

Odpověď je jednoduchá - ve chvíli, kdy jsme díky našim předkům přestali chodit po čtyřech. Co se může pokazit, to se také pokazí, praví lidová moudrost, která se zakládá bezesporu na pravdě. A bohužel na páteři je míst, která se mohou poškodit, opravdu hodně.

Stačí počítat: 34 obratlů, 23 plotének, 100 drobných kloubů, přes 200 vazů, a na 400 svalů. Není divu, že bolesti zad jsou tím nejčastějším zdravotním problémem, na který si lidé stěžují, a který nezřídka vyústí v invalidní důchod.

První, co člověk většinou při silné bolesti zad udělá, je to, že sáhne pro utišující lék. Je to sice nejjednodušší, avšak jen krátkodobé řešení, které má i mnoho negativních vedlejších účinků. Léky až na výjimky problémy s páteří neřeší, proto se vždy vyplatí pátrat po důvodu bolesti - jen tak lze účinně léčit! Zjistit, proč záda bolí, však není snadné. Pro tuto diagnostiku je vyžadován kromě zkušeností, také i určitý talent, kterým neoplývá každý.

Co je nejhorší a nejlepší pro Vaši páteř

Tři nejhorší věci

  1. jednostranná zátěž - na bolavá záda si často stěžují ti, kteří pracují u pásu nebo ve strojové výrobě.
  2. nečinnost versus nárazová zátěž - nečinnost doprovázená nárazovou fyzickou námahou, tzn. typickým nedělním pacientem na pohotovosti je člověk s krutou bolestí zad, který celý týden sedí u počítače a o víkendu se na chalupě začne ohánět krumpáčem.
  3. kila navíc - zádům vadí také obezita

Tři nejlepší věci

  1. vhodný pohyb - pravidelný pohyb, tj. nejlépe takový, který zatěžuje rovnoměrně celé tělo
  2. správný nábytek - vysoká židle opatřená područkami, postel s vhodnou zdravotní matrací...
  3. správné držení těla - základem je stát rovně!

Aby záda nebolela...

Dlouhé, nejen služební cesty mohou řidičům znepříjemnit bolesti zad. Příčinou je nesprávné sezení, kdy páteř je mnoho hodin ve strnulé pozici, vystavená nárazům, vibracím a otřesům. 

Motorista by měl sedět v lehkém záklonu, opřen celou plochou zad, s nohama a rukama mírně pokrčenýma. Odborníci doporučují dělat na delších trasách zastávky, které lze využít nejen k procvičení těla, ale také k relaxaci.Je vhodné si ulehnout na zadní sedadlo a s pokrčenýma nohama hluboce dýchat. V této poloze je důležité vnímat pouze svůj dech a uvědomit si, jak se horní část břicha s nádechem zdvihá a s výdechem vrací dolů. Při vystoupení z auta si nezapomeňte zacvičit. Řidič je po chvilce cvičení osvěžen a na delší řízení se lépe soustředí.

Cviky mimo auto:

Zklidnění nervů na náročné cestě přináší řidičům jóga či soubor pomalých pohybových cviků s výdrží, které regulují dýchání a současně masírují vnitřní orgány. Dále také povzbuzují žlázy s vnitřním vylučováním a udržují v dobrém stavu páteř a klouby.

Účinný cvik je také mírný předklon a ruce opřené o kapotu. S nádechem je vytvořen tzv. kočičí hřbet - hlava zůstane na prsou a záda se zakulatí. S výdechem naopak utvořte psí hřbet - hlava a trup jsou v záklonu, hrudník se otevírá. Cvik opakujte alespoň šestkrát. Prospěšné jsou také cviky, které dělají námořníci v ponorkách, kde je málo místa: usednou, záda opřou o stěnu a nohama vší silou tlačí do protější stěny.

Toto vše může řidič provádět, stojí-li auto třeba v páteční brněnské zácpě nebo při delším čekání před schůzkou. Výsledkem výše uvedených cviků je úleva nejen pro fyzickou, ale také psychickou stránku.

Cviky v autě:

Ovšem je možné provádět vhodné cviky i přímo v autě - opřít se o sedačku a natažené paže tlačit do volantu.

.Jóga u auta:

- paže nahoru spojit dlaně - nádech

- hluboký předklon - výdech

- obejmout stehna zespod a vytlačit záda vzhůru - nádech

- hluboký předklon - výdech

- rovný předklon - nádech

- hluboký předklon - výdech

- tělo paže nahoru - nádech

- dlaně před tělo spojit - výdech

Několikrát opakovat.

Tyto, i další zaručeně účinné rady, cviky, fígly proti bolestem zad Vám rádi poskytneme i osobně předvedeme v brněnském centru Pilates Havlík.

Brno se díky nám pro Vás stane mimo centra výstav, kultury a zábavy, místem, kde dáte navždy sbohem bolestem zad!